zondag 20 juni 2010

Bib 2.0 en de toekomst

De opdracht bij dit onderdeel bestaat uit 2 delen: wat je vindt van een of meerdere aanbevolen artikelen en wat je er zelf van vindt.
Ik hoop dat het goed is als ik deze 2 combineer, want ik kan dat moeilijk uit elkaar houden.
Bij het artikel van mevrouw Cohen ging bij mij het licht een beetje uit, ik kon daar niets uithalen, vond het zo vaag, zweverig. Gelukkig bood wat daarna kwam meer houvast. Iedereen heeft het over de ontelbare mogelijkheden, dat he bibliotheekgebeuren a.h.w. ook globaliseert, het is in de toekomst helemaal niet meer aan de orde bij welke bibliotheek je lid bent lijkt het wel. Digitaal gesproken is dat waar. En je zou al die mogelijkheden die ik nu in al de afgelopen oefeningen ben tegen gekomen moeten inzetten om het publiek van dienst te zijn. Maar hoe?? Het lijkt me zo moeilijk om daar lijn in te brengen en te houden. Want het maakt als gebruiker wel degelijk verschil (los van alle bestaande individuele wensen en verlangens) of je in Amsterdam woont of in Stadskanaal. En hoe maak je alles nu zo toegankelijk dat beiden vinden wat ze zoeken zonder helemaal, hopeloos te verdwalen? En hoe voorkomen we dat we ons als aanbieders laten verleiden tot "'leuke dingen voor de mensen"' en nut en relevantie misschien wat ondergesneeuwd raken? En hoe maak je de keus voor nieuwe ontwikkelingen en laat je iets ouds weer vervallen? Ik bedoel: nu is Twitteren hot, maar dat blijft het niet....
Maar: in vind het wel een uitdaging. Wat sleetse uitdrukking, maar gebruik hem zelf zelden en vind t nu wel van toepassing.
Ik me aangemeld bij bibliotheek20.ning.com Met de beste voornemens dit goed te gaan volgen en mijn bijdrage te leveren. Zag wel na aanmelden dat mijn aanvraag in behandeling was, dus niet van : leuk! welkom! doe mee!. Nou; dat is dan mijn eerste tip: laten ze dat even aanpassen.

3 opmerkingen:

  1. Dat laatste komt vermoedelijk omdat Ed op vakantie is.
    Het is goed om kennis te nemen van nieuwe ontwikkelingen, kijken of je ze kunt integreren etc. Maar het is ook zaak om de oude trouwe klant, die misschien niet op deze zaken zit te wachten, ook te blijven bedienen en niet uit het oog te verliezen. Laten we wel wezen, twitter is best leuk, maar waar hebben het over: 483 Followers. In verhouding tot het aantal leden (in 2008: 27.680) is dat procentueel gezien natuurlijk maar een heel klein groepje (namelijk 1,73 %) Dus enige relativering is echt wel op zijn plaats.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, daar ben ik het zeker mee eens. Voor de doelgroep: nieuw en flitsend en vooruitlopend (ben de juiste marketingterm even kwijt) zul je steeds weer meemoeten met het neiuwste anders haakt die groep af. En uiteraard moeten we trouw blijven aan wie we al/nog hebben. Maar ik krijg het idee dat dat momenteel 2 sporen naast elkaar zijn en zouden we dat nu niet wat meer moeten integreren? Deze cursus vind ik daarbij een hele goede eerste stap, bij mij van binen is hte nu meer geintegreerd dan voor de cursus, maar met de collega's of in het dagelijkse werk heb ik dat gevoel nog helemaal niet en ik zie ook zo nu niet direct hoe ik dat aan zou kunnen pakken. Kijk: eigenlijk is dit mijn evaluatie!! Maar ik schrijf nog wel een apart stukje hoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het gevaar is wel een beetje dat al deze "nieuwe" zaken voor kennisgeving worden aangenomen en er niet zo veel mee gedaan wordt. Daar komt nog bij dat het opstarten van nieuwe dingen altijd meer tijd kost, waarbij je ook in het achterhoofd moet houden dat je het dan ook moet bijhouden. In beperkte mate gebeurt het gelukkig wel. We hebben een twitter account, we zijn vindbaar op Flickr en YouTube, we zitten op Hyves etc.
    We volgen 23dingen. Voor de een zal dit voldoende zijn, voor een ander gaat dit lang niet snel genoeg. Laten we voorzichtig concluderen dat we op de trein gesprongen zijn, maar wel zien dat het niet de TGV is.

    BeantwoordenVerwijderen