zondag 20 juni 2010

Aquabrowser discoveries

Hier ben ik enigszins wantrouwend aan begonnen: hoorde op diverse vergaderingen alleen maar gemopper over de aquabrowser. En uiteraard: toen ik gewoon keek merkte ik dat ik daar natuurlijk allang mee werk op de ZB. Ik ben wel fan van die woordenvelden, niet altijd helemaal to the point, maar vaak wel. Daarna heb ik achter alkaar My Discoveries, WorldCat, Library Thing en Delicious bezocht, de laatste 2 niet voor de eerste keer dus.
Nou heb ik er verder, zeker technisch, niet veel verstand van maar het zou toch wel ideaal wezen als daar onderling verbanden tussen zouden kunnen ontwikkeld worden. Enigszins krom Nederland, maar je snapt vast wat ik bedoel.
WorldCat is heel compleet, maar soms te groot vind ik.
Wat bij de verschillende bibliotheken wel opvalt is dat ze, hoewel toch geent op hetzelfde uitgangspunt, er toch voor de gebruiker verschillend uit zien. Ik vond Flevoland wel mooi, maar Deventer toegankelijker.
Hier is volgens mij een wereld te winnen als bibliotheek: maak dit vriendelijk, toegankelijk en hou t overzichtelijk; maak de koppeling (of spreek je dan ook al van links) met social bookmarking en je zult veel gebruikers aan je weten te binden!

1 opmerking:

  1. Ik ben er ook wel een voorstander van om "My Discoveries" aan onze catalogus te koppelen.

    BeantwoordenVerwijderen